Brev:
Grød og mælk
11. april 2016
Alder:
5 mdr.
Grød og mælk
Hej Helen (igen, igen).
Jeg begyndte at give min 5 mdr gamle dreng grød da han var 4 mdr gammel, de første uger 4-5 skefulde og langsom øgning derefter. Nu kan han ca spise 1 dl som han får om formiddagen (hirse eller majs, lavet udelukkende på MME).
Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg øger herfra, da jeg er bekymret for at han ikke vil få mælk nok. Han har siden han blevet født spist i hop og spring og diet kortvarigt, men taget fint på, og jeg vil umiddelbart mene han trives og er godt motorisk med.
En typisk dag (selvom der aldrig rigtigt er noget typisk med ham ;)), kan se sådan ud:
Ca 5-6: ammes og sover ca 2 timer mere
Kl 9. 1 dl hirsegrød. Tilbydes bryst efterfølgende men vil sjældent have
Kl 10. Formiddagslur , sover 30-60 min.
Kl. 11 efter lur: tilbydes bryst men vil sjældent og ellers kun 1-2 min.
13: tilbydes bryst inden lur igen, meget forskelligt hvor meget han vil spise. Sover 1-1,5 time her.
15-17; tilbydes bryst/flaske alt afhængig af hvornår han virker sulten. Igen meget forskelligt hvor meget han vil, alt fra 90-140 på flaske til småspiseri ved bryst, til at han nærmest Suger et bryst helt 'tomt'.
17: 20-40 mins lur
19-20: puttes til nat - vil ind i mellem gerne spise inden, andre gange falder han i søvn men vågner så omkring 1 times tid efter og får mad til natten og puttes igen.
Sover efterfølgende omkring 4 timer så får mad igen 00 eller 01 ca, vågner igen kl 3-4 og får mad og får så igen ved 5-6 tiden. Han sover 9 ud af 10 nætter igen stort set med det samme han har fået mad.
Jeg er meget i tvivl om, hvorvidt han får nok mælk/væske og tør ikke rigtigt give ham mere mos/grød - tror dog han ville spise hvis jeg gav ham, han åbner munden velvilligt når han får sin formiddagsgrød.
Kan du hjælpe mig lidt videre herfra? Meget gerne med et forslag til en madplan, for jeg vil gerne øge ham til 2 x grød/mos dagligt inden så længe.
Kan læse mange steder at der står barnet skal ammes før og evt efter lur, men han tager jo ikke de længste lure og jeg kan jo heller ikke tvinge ham når han ikke vil :)
Hilsen