Grød og mælk

11. april 2016

Alder:
5 mdr.

Grød og mælk

Hej Helen (igen, igen).

Jeg begyndte at give min 5 mdr gamle dreng grød da han var 4 mdr gammel, de første uger 4-5 skefulde og langsom øgning derefter. Nu kan han ca spise 1 dl som han får om formiddagen (hirse eller majs, lavet udelukkende på MME).

Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg øger herfra, da jeg er bekymret for at han ikke vil få mælk nok. Han har siden han blevet født spist i hop og spring og diet kortvarigt, men taget fint på, og jeg vil umiddelbart mene han trives og er godt motorisk med.

En typisk dag (selvom der aldrig rigtigt er noget typisk med ham ;)), kan se sådan ud:

Ca 5-6: ammes og sover ca 2 timer mere
Kl 9. 1 dl hirsegrød. Tilbydes bryst efterfølgende men vil sjældent have
Kl 10. Formiddagslur , sover 30-60 min.
Kl. 11 efter lur: tilbydes bryst men vil sjældent og ellers kun 1-2 min.
13: tilbydes bryst inden lur igen, meget forskelligt hvor meget han vil spise. Sover 1-1,5 time her.
15-17; tilbydes bryst/flaske alt afhængig af hvornår han virker sulten. Igen meget forskelligt hvor meget ...

Annonce

... han vil, alt fra 90-140 på flaske til småspiseri ved bryst, til at han nærmest Suger et bryst helt 'tomt'.
17: 20-40 mins lur
19-20: puttes til nat - vil ind i mellem gerne spise inden, andre gange falder han i søvn men vågner så omkring 1 times tid efter og får mad til natten og puttes igen.
Sover efterfølgende omkring 4 timer så får mad igen 00 eller 01 ca, vågner igen kl 3-4 og får mad og får så igen ved 5-6 tiden. Han sover 9 ud af 10 nætter igen stort set med det samme han har fået mad.

Jeg er meget i tvivl om, hvorvidt han får nok mælk/væske og tør ikke rigtigt give ham mere mos/grød - tror dog han ville spise hvis jeg gav ham, han åbner munden velvilligt når han får sin formiddagsgrød.

Kan du hjælpe mig lidt videre herfra? Meget gerne med et forslag til en madplan, for jeg vil gerne øge ham til 2 x grød/mos dagligt inden så længe.

Kan læse mange steder at der står barnet skal ammes før og evt efter lur, men han tager jo ikke de længste lure og jeg kan jo heller ikke tvinge ham når han ikke vil :)

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne